کاربرد کارت اعتباری و دبیت کارت ها

امروزه استفاده و کاربرد کارت اعتباری و دبیت کارت ها در سراسر دنیا به خصوص جهت پرداخت های اینترنتی، بسیار شده است. با توجه به این موضوع هنوز عده زیادی هستند که درباره استفاده این دو نوع کارت بین المللی چیز زیادی نمی‌دانند. ما در پرداختینو سعی داریم در این مقاله برای کاربران این دو کارت محبوب برای پرداخت را بیشتر معرفی کرده و کاربرد آن‌ها را برای شما به تفصیل بیان کنیم.

کاربرد کارت اعتباری و دبیت کارت

کاربرد کارت اعتباری و دبیت کارت

امروزه، بسیاری از افراد در سراسر دنیا خریدها و تراکنش‌های آنلاین بسیاری به دلایل مختلف انجام می‌دهند. اکثریت این تراکنش‌ها و پرداخت‌های آنلاین و بین المللی برای خریدها و یا ارسال پول به خانواده و دوستان در سراسر دنیا صورت می‌گیرد. شما ممکن است در یک سایت خارجی، کالایی باب میلتان را پیدا کنید؛ در زمان پرداخت یکی از بهترین گزینه‌ها استفاده از کارت اعتباری و دبیت کارت است. پس کاربرد کارت اعتباری و دبیت کارت را نمی‌توان کم دانست. بهتر است در ادامه به شرح هر کدام از این دو کارت و کاربرد آن‌ها بیشتر پرداخته تا بهتر با آن‌ها آشنا شوید.

 

کارت اعتباری

کارت اعتباری یا کردیت کارت، کارتی است که توسط یک موسسه مالی (به طور معمول یک بانک) صادر می‌شود، و علاوه بر موارد استفاده برای پرداخت، این امکان را به دارنده کارت می‌دهد تا بتواند مبلغی را از آن موسسه وام بگیرد. دارندگان کارت با توجه به شرایط سیستم این نوع کارت، موافقت می‌‌کنند که پول را با بهره تعیین شده بازپرداخت کنند.

کارت‌های اعتباری در چهار دسته صادر می‌شوند:

  • کارت‌های استاندارد (Standard cards): کارت استاندارد به سادگی خدمات مورد نیاز اولیه را برای کاربران خود فراهم می‌کند.
  • کارت‌های پاداش (Rewards cards): این کارت اعتباری به شما قابلیت گرفتن پول نقد، امتیازات پرداخت برای سفر یا در مسافرت و مزایای دیگر ارائه می‌دهد.
  • کارت‌های اعتباری ایمن (Secured credit cards): مسلما کارت‌های اعتباری ایمن جهت تامین این حفاظت به وجه نقدی اولیه احتیاج دارند که توسط صادرکننده به عنوان وثیقه نگه داشته می‌شود.
  • کارت‌های شارژ (Charge cards): این نوع کارت محدودیتی برای خرج کردن  و پرداخت هزینه‌ها، به صورتی که از پیش تعیین شده باشد، ندارند. اما اغلب اجازه نمی‌دهند هزینه‌ها و بالانس‌های پرداخت نشده (مثلا قسط وام) از ماه به ماه دیگر انجام شود.

کاربران کارت اعتباری می‌توانند با استفاده از کارت‌های اعتباری، پول نقد، تخفیف، امتیاز سفر و بسیاری از موارد دیگر را که برای دارندگان دبیت کارت در دسترس نیست، در اختیار داشته باشند.

این کارت‌ها همچنین ممکن است ضمانت‌های اضافی یا بیمه‌ای را برای کالاهای خریداری شده فراهم کنند، حتی به نحوی فراتر از آن چیزی که فروشگاه‌های آنلاین ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، اگر کالای خریداری شده با کارت اعتباری پس از اتمام ضمانت نامه سازنده معیوب شود، ارزش دارد که با شرکت کارت اعتباری بررسی کنید تا ببیند آیا این نقص را پوشش را می‌دهد یا خیر.

کاربرد کارت اعتباری و دبیت کارت

 

دبیت کارت

دبیت کارت، یک نوع کارت پرداخت است که با کسر پول به طور مستقیم از حساب مصرف کننده، و نه از طریق وام یک بانک، پرداخت را انجام می‌دهد. دبیت کارت‌ها نیز سهولت کارت‌های اعتباری و بسیاری از سیستم‌های پرداخت اینترنتی مشابه را مانند ویزا یا مستر کارت‌ها (Visa / MasterCard) ارائه می‌دهند.

دو نوع دبیت کارت وجود دارد که مانند یک کارت استاندارد نیازی به مشتری برای داشتن حساب چک یا پس انداز و ندارد:

  • دبیت کارت‌های استاندارد (Standard debit cards) روی حساب بانکی شما منطبق می‌شوند.
  • کارت انتقال بهره به صورت الکترونیکی (Electronic Benefits Transfer (EBT) cards) توسط آژانس‌های ایالتی و فدرال صادر می‌شوند تا به کاربران واجد شرایط امکان بهره بردن از مزایای خود برای خرید، بدهند.
  • دبیت کارت‌های پیش پرداخت (Prepaid debit cards)، بدون دسترسی به حساب بانکی، امکان خرید الکترونیکی تا مبلغی که از قبل در کارت واریز شده، فراهم می‌کند.

مصرف کنندگان مقتصد و صرفه جو، ممكن است ترجیح دهند از دبیت کارت‌ها استفاده كنند، زیرا معمولاً كمترین کارمزد و یا هیچ هزینه مرتبط با آن وجود ندارد مگر اینكه کاربران بیشتر از آنچه در حساب خود دارند هزینه كنند و هزینه "اضافه برداشت" را متحمل شوند. در مقابل، کارت‌های اعتباری معمولاً هزینه‌های سالانه، هزینه‌های بیش از حد، هزینه‌های جبران دیر پرداخت و موارد دیگر را در بر دارد.

پس با خواندن این مقاله پی بردید که کاربرد کارت اعتباری و دبیت کارت مسلما فراتر از تنها پرداخت و خرید به صورت آنلاین است. مسلما اگر خواهان انجام تراکنشات بین المللی، خرید، رفتن با سفر با خیالی آسوده، حتی گرفتن وام و گرفتن تخفیف هستید، مشتری یکی از این کارت‌ها خواهید شد.

پرسش و پاسخ

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه سایت