پولسازترین رشته های دانشگاهی دنیا کدامند؟

برای بسیاری از افراد گاهاً سوالی در ذهن شکل می‌گیرد که کدام رشته‌ها درآمد بهتری دارند و رشته های پولساز دنیا کدامند، به خصوص اشخاصی که قصد تحصیل در رشته‌ای پر درآمد برای آینده‌ای بهتر را دارند.

از این جهت بد نیست در این مقاله پرداختینو با برخی از این رشته‌ها آشنا شویم تا در صورت شروع و یا ادامه تحصیل در هر کجای دنیا و در هر دانشگاهی، درباره آینده اقتصادی این رشته‌ها بیشتر بدانیم.

رشته های پولساز دنیا کدامند؟

اگر هدف شما به حداکثر رساندن پتانسیل درآمدی شماست، فکر کردن به حرفه‌ای که در زمینه‌های پر تقاضای علمی، فناوری، مهندسی و ریاضی که رشته های پولساز دنیا هستند، امری بسیار عاقلانه است.

طبق گزارش دانشگاه جرج تاون (Georgetown)، نه تنها این رشته‌های ذکر شده بیشترین حقوق را دارند، بلكه از بیشترین رشد دستمزد در مشاغل نیز برخوردار هستند. به طور متوسط، افرادی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند، در مراحل پایانی شغل خود 50 درصد بیشتر از ابتدای كار خود کسب درآمد می‌كنند. بنابراین، در اینجا برترین رشته های پولساز دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد.

رشته های پولساز دنیا

بیشتر بدانید:

1. مهندسی نفت

این رشته یکی از برترین رشته های پولساز دنیا است. تمرکز مهندسی نفت بر توسعه روش‌های ایمن و کارآمد برای یافتن و استخراج ذخایر زیرزمینی نفت و گاز طبیعی است. مباحث مورد مطالعه شامل زمین شناسی، مکانیک سیالات، ترمودینامیک و حفاری است.

میانگین درآمد: 135،754 دلار

2. داروسازی، علوم دارویی و تجویز داروسازی

یادگیری ساخت و آزمایش داروها شامل آموزش در طیف وسیعی از علوم از جمله زیست شناسی، شیمی و سم شناسی است. این برنامه‌ها می‌تواند شما را برای شغلی مربوط به فروش دارو، تحقیقات دارویی، بازاریابی یا تولید آن‌ها آماده کند.

این آموزش‌ها می‌تواند پایه و اساس مناسبی برای کار فارغ التحصیلانی که خواهان تحصیل در دوره دکترای داروسازی هستند، باشد.

میانگین درآمد: 112،519 دلار

3. مهندسی متالوژی

در این رشته، شما همه چیز راجع به فلزاتی مانند آهن، فولاد، آلومینیوم، مس و روی می‌آموزید: نحوه استخراج آن‌ها، نحوه ترکیب آن‌ها برای اهداف مختلف و نحوه استفاده از آن‌ها برای ایجاد محصولات مختلف.

شما همچنین می‌آموزید که چگونه آن‌ها نسبت به استرس و تغییر شرایط محیطی واکنش نشان می‌دهند. مهندسان متالوژی می‌توانند برای هر شرکتی که پالایش یا تولید فلزات را انجام می‌دهد، کار کنند.

میانگین درآمد: 97،743 دلار

4- معدن و مهندسی مواد معدنی

از دیگر رشته های پولساز دنیا رشته مهندسی موارد معدنی است. رشته‌های معدن و مهندسی مواد معدنی بر آموزش نحوه طراحی سیستم‌های کارآمد برای یافتن و استخراج مواد معدنی مانند زغال سنگ، طلا و الماس تمرکز دارند.

بخش عمده‌ای از کارهای یک مهندس معدن در نقاط دور افتاده و دور از شهر انجام می‌شود.

میانگین درآمد: 97،372 دلار

5- مهندسی شیمی

بسیاری از محصولاتی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم، از غذایی که در دهان خود می‌گذاریم تا سوختی که در خودروهای خود قرار می‌دهیم، به دلیل مهندسی شیمی در دسترس ما هستند.

این نوع برنامه شما را برای طراحی و توسعه فرایندهای تولیدی و تجهیزات با استفاده از خصوصیات شیمیایی مختلف برای تولید محصولات با دوام تجاری آماده می‌کند. فارغ التحصیلان می‌توانند در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، کارخانه‌های صنعتی یا پالایشگاه‌های شیمیایی کار پیدا کنند.

میانگین درآمد: 96156 دلار

6. مهندسی برق

رشته‌های مهندسی برق نحوه طراحی و نگهداری انواع تجهیزات برقی را از ماشین حساب گرفته تا سیستم‌های ارتباطی یاد می‌گیرند. دوره‌ها به طور معمول موضوعاتی مانند طراحی مدار، الکترودینامیک و پردازش سیگنال را شامل می‌شوند.

صنایع ارتباط از راه دور، انرژی، ساخت و ساز و کارخانه‌جات همه به افرادی با این رشته احتیاج دارند.

میانگین درآمد: 93،215 دلار

در دانشگاه چه رشته ای را برای پول بخوانیم

7. مهندسی هوافضا

آیا رویای طراحی هواپیما، موشک و ماهواره را در سر می‌پرورانید؟ برنامه‌های مهندسی هوافضا آموزش در حوزه‌هایی مانند طراحی بدنه هواپیما، آنالیز سازه، مکانیک پرواز، ارتباطات و الکترونیک هواپیما و ترمودینامیک را ارائه می‌دهد.

میانگین درآمد: 90،141 دلار

8- مهندسی مکانیک

این رشته یکی از متنوع‌ترین شاخه‌های مهندسی است. به طور کلی، رشته اصلی در مهندسی مکانیک مربوط به یادگیری چگونگی توسعه و ساخت دستگاه‌ها و ماشین‌هایی است که شامل حرکت هستند. این حوزه شامل موارد مربوط به اتومبیل، هواپیما، سنسور، توربین، کمپرسور و موارد دیگر می‌شود. فارغ التحصیلان می‌توانند در بخش‌های عظیمی از صنایع، مانند بخش‌های خودرو، هوافضا، الکترونیک، بیوتکنولوژی یا صنایع مختلف کار خود را از سر گیرند.

میانگین درآمد: 86،883 دلار

9. مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر با ترکیب عناصر مهندسی برق و علوم رایانه و کامپیوتر، بر طراحی و ساخت قطعات کامپیوتر از قبیل روتر، تخته مدار، تراشه‌های حافظه و پردازنده‌ها تمرکز دارد. این برنامه‌ها بر جنبه سخت افزاری متمرکز است، اما بسیاری از آن‌ها شامل آموزشهایی در زمینه برنامه‌نویسی و توسعه نرم افزار نیز هستند.

میانگین درآمد: 86،553 دلار

گذشته از 9 موردی که در بالا ذکر کردیم، رشته های پولساز و پر درآمد دیگری مانند مهندسی زمین شناسی و ژئوفیزیک، مهندسی عمران، مهندسی صنایع و تولید، اقتصاد، امور مالی، حسابداری، پرستاری، بازاریابی، مدیریت تجارت، روابط بین الملل و... وجود دارند، که توضیح آن‌ها در  این متن نمی‌گنجد. آیا رشته‌های دیگری را می‌شناسید که در این متن ذکر نشده و از جمله پولسازترین رشته‌های دنیا است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پرسش و پاسخ

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه سایت