تحصیل غیر حضوری | تحصیل آنلاین در ایران | تحصیل اینترنتی در دانشگاه های خارجی

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، خیلی از کارهایي که نیاز به حضور فیزیکی فرد در مکان داشت، از طریق اینترنت قابل انجام است. یکی از کارهایی که در قرن اخير با استفاده از اینترنت می‌توان انجام داد، ادامه تحصیل یا شرکت در دوره‌های آنلاین دانشگاه‌های مختلف، از مناطقي دور و نزديك است. بسیاری از دانشگاه‌های مشهور در دنیا دوره‌های آنلاین رایگان ارائه می‌دهند. با استفاده از این نوع دوره‌ها، چالش‌هایی همچون شهریه بالا و کمبود کلاس و امکانات برای دوره‌های جدید وجود ندارد. با نزدیک به سه میلیون دانشجو که در حال حاضر در برنامه‌های کاملاً آنلاین ثبت نام کرده‌اند و شش میلیون دانشجو كه حداقل یک دوره آنلاین را گذرانده‌‌اند، آموزش آنلاین به روشنی به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های آموزش عالی تبدیل شده است. با اين حال شک و تردیدهاي فراواني در زمينه یادگیری آنلاین  وجود دارد كه از جمله مهم‌ترين آنها مي‌توان به موثر بودن اين دوره‌ها همچون دوره‌هاي حضوري اشاره كرد. در ادامه با پرداختینو همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد تحصیل غیر حضوری در دانشگاه‌های خارج از ایران و مزایای تحصیل در این دانشگاه‌ها کسب کنید.

 

تحصیل غیر حضوری

 

کلاس‌های غیر حضوری

 

سیستم‌های مورد استفاده برای کلاس‌های آنلاین به مربیان اجازه می‌دهد تا اطلاعات دوره را برای دسترسی آسان دانش آموزان بارگذاری کنند. سیستم‌های مورد استفاده برای کلاس‌های آنلاین همانند تخته سیاه، بوم و مودل است که امکان تبادل اطلاعات بین اساتید و دانشجویان را فراهم می‌کند. اگر کلاسی به صورت غیر همزمان برگزار شود، داوطلبان قادر به مشاهده آن در اوقات فراغت خود می‌باشند. البته کاربران دوره‌های همزمان می‌توانند از طریق برنامه‌های گفتگوی آنلاین یا کنفرانس با یکدیگر در تعامل باشند.

یکی از مشكلاتي که در دوره‌هاي آنلاین وجود دارد، مرتبط با برگزاری آزمون است، زیرا اساتید و دانشجویان عملاً ارتباط رو در رو با یکدیگر ندارند و از اين رو استادان برای اطمینان از عدم وقوع تقلب، قادر به زیر نظر گرفتن روند کار نمی‌باشند. از این رو برای حل این مسئله، موسسات ممکن است از متقاضیان درخواست کنند که به مراکز اصلي مراجعه کنند و با نظارت استاد مورد ارزیابی قرار گیرند. گزینه دیگر شامل استفاده از خدمات تبلیغاتی آنلاین است که دانشجویان را در هنگام کار نظارت می‌کنند. اگر دانشجو هرگونه رفتار غير معمولي را از خود نشان دهد، سرويس مورد نظر به موسسه هشدار مي‌دهد.

 

آیا کلاس‌های آنلاین ساده‌تر از کلاس های آفلاین در محوطه دانشگاهی است؟


هنگام امتیاز دهی به جوانب مثبت و منفی کلاس‌های آنلاین، دانش جویان می‌توانند اطمینان حاصل کنند که این دوره‌ها همچون دوره‌‌های حضوری تمامی ملاک‌های ارزیابی شامل امتحانات، مقالات، ارائه‌ها، آزمون‌ها و پروژه‌ها را از دانشجويان درخواست مي‌كنند. هر یک از این تکالیف ممکن است دارای مهلتی باشد که داوطلب می‌تواند آنها را به صورت آنلاین یا حضوری به استاد ارائه کند. 

 

مزایا تحصیل غیر حضوری

 

به منظور تحصیل غیر حضوری از طریق اینترنت دیگر نیازی به حضور فرد در محيط دانشگاه نیست، از این رو حتی نیازی به حضور فرد در آن شهر یا آن کشور هم نمی‌باشد، فرد از هر نقطه‌ای از دنیا قادر به تحصیل غیر حضوری در هر دانشگاه یا موسسه علمی می‌باشد. در ادامه به مزایای دیگر تحصیل غیر حضوری اشاره شده است:

 

انواع برنامه‌ها و دوره‌ها

 

از دانشگاه‌های سنتی تا کالج‌های حرفه‌ای کاملاً آنلاین، همگی آموزش‌ها و گزینه‌های متنوعی را برای دانشجویان ارائه می‌دهند. بنابراین اکثر رشته‌های تحصیلی قادر به یافتن برنامه و دوره‌های خود به صورت آنلاین می‌باشند. دانشجویان همچنین می‌توانند هر مدرک دانشگاهی را به صورت آنلاین از گواهی مهارت‌های شغلی گرفته تا دکترا کسب کنند.


هزینه‌های کل پایین تر

 

 به طور کلی برنامه‌های آنلاین، هزینه‌های مقرون به صرفه‌تری نسبت به کالج‌های سنتی دارند. با این حال همه دوره‌های آنلاین هم نسبت به کالج‌هاي سنتی شهریه کمتری ارائه نمی‌دهند، اما هزینه‌های مرتبط تقریباً کمتر از کالج‌های حضوری است. به عنوان مثال، هیچ هزینه رفت و آمدی وجود ندارد و گاهی اوقات مطالب مورد نیاز مانند کتاب‌های درسی، بصورت آنلاین و بدون هيچ هزینه‌اي در دسترس هستند. علاوه بر این، بسیاری از دانشکدهها و دانشگاه‌ها اعتبارات کسب شده خود را از طریق دوره‌های رایگان آنلاین گسترده، (MOOC)  که جدیدترین پیشرفت در آموزش آنلاین به شمار می‌رود، كسب می‌کنند. این دوره‌های آنلاین رایگان می‌تواند به دانشجویان در تحقق الزامات عمومی آموزش کمک کنند.

 

تحصیل غیر حضوری

 

محیط یادگیری راحت‌تر

 

در دوره‌های آنلاین دانشجویان به راحتی می‌توانند در خانه یا هر جای دیگری به راحتی در جلسات شرکت کنند. در این دوره‌ها دانش جویان قادر به سخنرانی و انجام تکالیف کامل و ارسال آنها به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به ماندن در ترافیک، ترک کار زود هنگام و... می‌باشند.
 

بهبود مهارت‌های فنی

 

حتی ابتدایی‌ترین دوره‌های آنلاین هم نیز نیاز به توسعه مهارت‌های جدید رایانه‌ای دارند، زیرا دانش آموزان یاد می‌گیرند از سیستم‌های مختلف مدیریت یادگیری (LMS) و برنامه‌ها استفاده کنند. علاوه بر این دانش جویان در این دوره‌ها با مهارت‌های مشارکت همچون ایجاد و به اشتراک گذاری اسناد، ترکیب مطالب صوتی، انجام جلسات آموزش آنلاین و غیره نیز آشنا می‌شوند. برخی از مدارس حتی لپ تاپ یا iPad را به صورت رایگان ارائه می‌دهند.

همانطور که در بالا اشاره شد برای شرکت در دوره‌های آنلاین یا تحصیل غیر حضوری می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌های گزاف، از محل کار، خانه یا هر جای دیگر به تحصیل بپردازید. از این رو برای شرکت در این دوره‌ها حتی می‌توانید از ایران نیز اقدام نمایید و به کشور دیگری سفر نکنید.

پرسش و پاسخ

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه سایت