اینترنت اشیا (IoT) چیست؟

ما در حال حاضر شاهد پیشرفت سریع تکنولوژی هستیم و نتیجه‌ی آن به شکل امکانات جدید در زندگی بشر نمایان شده است. به طور مثال تکنولوزی بلاک چین و ارزهای دیجیتالی که تحت شبکه‌های بلاک چین تولید شده‌اند، می‌توانند اقتصاد جهان را به کلی متحول کند. همچنین استفاده از این تکنولوژی در صنایع مختلف می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی بشر را متحول کند. یکی دیگر از تکنولوژی‌هایی که در آینده‌ای نه چندان دور زندگی بشر را بهکلی متحوال خواهد کرد، اینترنت اشیا (IoT) است. در این مقاله با پرداختینو همراه شوید تا در مورد این تکنولوژی جذاب اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

اینترنت اشیا (IoT) چیست؟

اینترنت اشیا (IoT) شبکه ایست متشکل از اشیاء فیزیکی که به سنسورها، حسگرها ، نرم افزارها و سایر امکانات تکنولوژیکی مجهز شده‌اند تا بتوانند از طریق اینترنت با یکدیگر مرتبط شوند و به ارسال و دریافت داده بپردازند. این دستگاه‌ها بسیار متنوع هستند و شامل اشیاء خانگی معمولی تا ابزارهای پیشرفته صنعتی می‌شود. امروز بیش از 7 میلیارد دستگاه در دنیا به IoT متصل شده است و کارشناسان انتظار دارند که این تعداد تا سال 2020 به 10 میلیارد و تا سال 2025 به 22 میلیارد برسد.

اینترنت اشیا (IoT)

چرا اینترنت اشیا (IoT) مهم است؟

طی چند سال گذشته ، اینترنت اشیا (IoT) به یکی از مهمترین فناوری‌های قرن بیست و یکم تبدیل شده است. اکنون که می‌توانیم اشیاء و وسایلی که روزانه با آن‌ها کار داریم از جمله وسایل آشپزخانه ، اتومبیل ، دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی ،  سیستم‌های نگهداری و مراقبت از کودک و ... را به اینترنت مجهز کنیم، برقراری ارتباطات یکپارچه بین افراد و اشیا به صورت بسیار کاراتر و مفیدتری امکان پذیر است.

به مدد اینترنت اشیا (IoT) و با استفاده از محاسبات کم هزینه ، محاسبات ابری ، امکان تجزیه و تحلیل و نیز با استفاده از فناوری به کار رفته در تلفن‌های همراه هوشمند ، امکان نقل و انتقالات و به اشتراک گذاری داده‌ها را با حداقل مداخله نیروی انسانی امکان پذیر کرده است. از طریق اینترنت اشیا (IoT) دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتال ملاقات می‌کند و با همکاری یکدیگر تحولات عظیمی در زندگی بشر به وجود می‌آورند.

اینترنت اشیا (IoT) چه امکاناتی را برای بشر فراهم می کند؟

با وجودی که مدت زمان زیادی است که ایده‌ی IoT ارائه شده است،  مجموعه‌ای از پیشرفت‌های اخیر آن تنها در تعدادی از بخش‌ها ظهور پیدا کرده است. به طور مثال استفاده از فناوری اینترنت اشیا (IoT) در سنسورهای کم هزینه و کم مصرف عملی شده است.

به کارگیری اینترنت اشیا (IoT) در سیستم عامل‌های محاسبات ابری، هم مشاغل و هم مصرف کنندگان را قادر می‌سازد به زیر ساخت‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند بدون اینکه به طور مستقیم توسط نیروی انسانی مدیریت شوند.

در یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل آن استفاده از اینترنت اشیا (IoT)، باعث پیشرفت در تجزیه و تحلیل این سیستم‌ها می‌شود، به علاوه  دسترسی به مقادیر متنوع و گسترده‌ای از داده‌های ذخیره شده در فضای ابری.

با به کارگیری اینترنت اشیا (IoT) در هوش مصنوعی محاوره‌ای، پیشرفت‌هایی را در شبکه‌های عصبی و پردازش زبان طبیعی به همراه داشته است و  آن‌ها را برای استفاده در مصارف خانگی بسیار مقرون به صرفه کرده است.

اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا (IoT) صنعتی چیست؟

اینترنت اشیا (IoT) صنعتی به کاربرد فناوری IoT در تنظیمات صنعتی به ویژه با توجه به ابزار دقیق و کنترل سنسورها و دستگاه‌هایی که فن آوری‌های ابری را درگیر می‌کنند اشاره دارد. اخیراً نیز صنایع مختلف برای دستیابی به اتوماسیون و کنترل بی سیم از ارتباطات ماشین به ماشین استفاده کرده‌اند. اما با ظهور فناوری‌های ابری، این صنایع می‌توانند به یک لایه جدید اتوماسیون دست یابند و با آن مدل‌های جدید درآمد و کسب و کار را ایجاد کنند.

برنامه‌های IoT از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل مقادیر عظیم داده‌های مربوط به سنسورها در فضای ابری استفاده می‌کنند. الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین می‌توانند ناهنجاری‌های تجهیزات را شناسایی کرده و هشدارهایی را برای کاربران ارسال کنند.

سخن آخر

اینترنت اشیا (IoT) یکی دیگر از فناوری‌های موثر و مفید در زندگی بشر است که با استفاده از آن پیوندی کارا بین اشیا فیزکی و دنیای تکنولوژی اتفاق می‌افتد و این باعث می‌شود که اشتراک گذاری داده‌ها و مدیریت داده‌ها بسیار ساده‌تر از گذشته و باسرعت بیشتری انجام شود.

از توجه و همراهی شما تا پایان این مقاله بسیار ممنون و سپاسگزاریم.

پرسش و پاسخ

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه سایت