سوئیفت (SWIFT) چیست؟

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که شدیدا به اقتصاد و مسائل مالی مرتبط است و این غیر قابل انکار است. به علاوه انتقال پول به خارج از کشور یا انجام معاملات بین المللی، امروزه بسیار روتین شده است و به عنوان یک فرایند نسبتاً ساده برای کاربران به نظر می‌رسد، آیا می‌دانید علت چیست؟ بسیاری از عوامل پیچیده در این میان در حال فعالیت هستند که اجازه می‌دهند این معاملات برون مرزی به سادگی اتفاق بیفتد. سوئیفت (SWIFT) دراین میان دقیقا چنین نقشی دارد. با پرداختینو همراه باشید تا درباره SWIFT و نقش آن در حمایت از اقتصاد جهانی بیشتر بیاموزید.

بیشتر بدانید : 

نحوه انتقال پول پی پال با کامپیوتر 

انتقال پول با وب مانی

با سوئیفت (SWIFT) شوید

سوئیفت (SWIFT) مخفف The Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication می‌باشد، که عبارتست از انجمن ارتباطات مالی بین بانکی در سراسر جهان و شبکه‌ای است که بانک‌ها و سایر موسسات مالی برای انتقال ایمن اطلاعات از آن استفاده می‌کنند. بیشتر موسسات بزرگ مالی از SWIFT استفاده می‌کنند ، زیرا استانداردهای آن برای پیام رسانی مالی بسیار مطمئن در نظر گرفته شده است.

سوئیفت (SWIFT) در دهه 1970 تاسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد. این سیستم انتقال مالی زمانی ایجاد شد که بانک‌ها در سراسر جهان تصمیم گرفتند با یکدیگر به همکاری بپردازند تا مشکل پرداخت‌های مرزی را حل کنند. امروزه این شرکت به بیش از 11000 موسسه در سراسر جهان متصل است و به بیش از 200 کشور جهان خدمت رسانی می‌کند.

سوئیفت کد چیست؟

روش امضای سوئیفت (SWIFT) برای انتقال اطلاعات مالی از یک مکان به مکان دیگر ، در اطراف کدهای SWIFT ساخته شده است ، کدهای منحصر به فردی که بین هشت تا 11 کاراکتر هستند و به هر موسسه مالی اختصاص داده شده است. همچنین گاهی اوقات کد سوئیفت با عنوان کد شناسه بانکی یا کد ISO 9362 خوانده می‌شود.

کد SWIFT یک موسسه در واقع چندین کد مختلف است که با هم جمع شده‌اند. این کدها توسط عوامل زیر تعیین می‌شوند :

  • کد موسسه
  • کد محل یا شهر
  • کد کشوری که مؤسسه در آن قرار دارد

در گذشته، بسیاری از موسسات مالی برای ارسال سفارشات پرداخت خود از سیستم‌های بسیار کندتر، ایمن تر و استاندارد تر استفاده می‌کردند. Telex به جای استفاده از کدهایی مانند SWIFT ، کاربران را ملزم به توصیف کامل هر معامله می‌کرد که این توصیفات اغلب به اشتباه تفسیر می‌شوند و باعث خطاهای گسترده و ناکارآمدی می‌شدند. SWIFT از طریق یکسری استاندارد سازی‌ها، این مسائل را پشت سر گذاشته است و توانسته است این مشکلات را حل کند.

اما یکی از عواملی که باعث می‌شود سوئیفت (SWIFT) بسیار با ارزش شود و از محبوبیت خاصی برخوردار شود این است که می‌توان آن را به راحتی با تکنولوژی‌های همیشه در حال تحول، به روز رسانی کرد.

سوئیفت (SWIFT)

کاربردهای سوئیفت سوئیفت (SWIFT)

سوئیفت (SWIFT) به این دلیل که بسیار قابل اطمینان است و از سطح امنیتی بسیار بالایی نیز برخوردار است، همچنین  مقیاس پذیری آن به استاندارد تبدیل شده است، می‌تواند در طیف گسترده‌ای از صنایع مختلف در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی سیستم انتقال مالی سوئیفت (SWIFT) کاملاً متنوع است و دارای عملکردهای مختلفی نیز می‌باشد. در ادامه به بیان کاربردهای و عملکرد این سیستم انتقال مالی برای شما خواهیم پرداخت.

از آنجا که SWIFT به داده‌های زیادی دسترسی دارد ، می‌توان آن را به یک سیستم انتقال طبیعی برای ارائه خدمات در زمینه مشاغل مختلف تبدیل کرد. در سطح بالاتر ، SWIFT داده‌های دانه‌ای بیشتری را در اختیار دارد که آن را تفسیر می‌کند تا رویکردهای بیشتری را در بازار تشخیص دهد.

از دیگر خدمات مهمی که SWIFT ارائه می‌دهد، ابزارهای مختلفی برای اجرای قوانین مالی و نشانه گذاری جرایم مالی است که شامل ابزارهای گزارشگیری برای چک‌های برگشتی مشتری و شرکت‌های سرمایه گذاری ، اعلام تخلفات و همچنین بررسی اجرای درست مقررات مبارزه با پولشویی است.

سوئیفت (SWIFT) همچنین می‌تواند از زیرساخت‌های بازار پشتیبانی کند. هنگامی که حوادث غیر مترقبه ، از بلایای طبیعی گرفته تا فساد در داده‌ها اتفاق می‌افتد ، امنیت اطلاعات و یکپارچگی داده‌ها می‌تواند به خطر بیفتد. برای مقابله با این مشکلات، SWIFT یک سرویس مقاومتی در برابر زیرساخت بازار (MIRS) ارائه می‌دهد که به موسسات مالی کمک می‌کند تا تحت شرایط سازگارتری به فعالیت بپردازند. MIRS تضمین می‌کند که بدون در نظر گرفتن چالش‌های یک موسسه، عملیات با خیال راحت و ایمن ادامه یابد.

از توجه و همراهی شما تا پایان این مقاله بسیار ممنون و سپاسگزاریم.

پرسش و پاسخ

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه سایت